Bóle szyi, ramion, łokci

Dolegliwości bólowe szyi, ramion lub łokci mogą być spowodowane przeciążeniami wynikającymi ze złej ergonomii pracy czy siedzącym trybem życia. Również praca biurowa sprzyja powstawaniu tak zwanych „zespołów bólowych”. Z drugiej strony istnieje wiele jednostek chorobowych, które są zupełnie niezwiązane z układem ruchu, a mogą powodować ból i dyskomfort w stawach. O przyczynach bólu łokci, ramion i szyi dowiedzą się Państwo czytając ten artykuł.

Bóle przeciążeniowe

Siedzący tryb życia, czas jaki spędzany przy biurku lub przed ekranem telefonu powodują statyczne obciążenia naszych stawów, torebek stawowych i więzadeł. Nasz organizm nie jest stworzony do znoszenia długiego statycznego obciążenia. Utrzymywanie jednej pozycji przez cały dzień bardzo niekorzystnie wpływa na ukrwienie tkanek, powodując dużą kompresję naczyń krwionośnych, ucisk na struktury nerwowe czy niedotlenienie tkanki mięśniowej.

Bóle przeciążeniowe wynikają z nadmiernego obciążenia statycznego- długotrwałego siedzenia czy stania. Dużo rzadziej przyczyną bólu szyi jest nadużycie podczas aktywności fizycznej. Nasze ciało potrzebuje ruchu!

Zachowanie aktywnego trybu życia, dbanie o ergonomie stanowiska pracy, a także odpowiedni odpoczynek i regularne ćwiczenia mogą pomóc w uporaniu się z nieprzyjemnymi objawami, które często wyłączają nas z życia codziennego.

Bóle szyi

Bóle szyi w dobie pracy biurowej i pracy zdalnej są jednym z najczęściej zgłaszanym problemów. Pacjenci często zgłaszają taki objawy jak:

Sztywność karku

Ból promieniujący do barku albo łopatki

Ograniczenia ruchomości szyi

Uczucie napięcia w barkach i ramionach

Kłujący miejscowy ból z jednej strony szyi

Ostre, przeszywające bóle powiązane z ruchem głowy

Zarówno wyżej wymienione objawy jak i wiele innych, o których tu nie napisano mogę być spowodowane statycznymi przeciążeniami odcinka szyjnego. Zadaniem fizjoterapeuty jest odnaleźć uszkodzoną albo przeciążoną strukturę i poddać ją odpowiedniemu leczeniu.

Innym równie częstym powodem bólu odcinka szyjnego są przebyte wypadki komunikacyjne, w przebiegu których dochodzi do uszkodzenia albo naciągnięcie struktur więzadłowych odcinka szyjnego. Więcej informacji na ten temat znajdą Państwo w artykule o „whiplash”.

Bóle ramion

Główną przyczyną bólu ramion są problemy z niestabilnością stawów barkowych. Jako że, budowa anatomiczna stawu ramienno-łopatkowego daje mu bardzo duże możliwości ruchowe, łatwo może dojść do zdestabilizowania głowy kości ramiennej w panewce stawu. Konsekwencją takiej sytuacji mogą być podrażnia splotu barkowego, miejscowy ból w stawie czy drętwienia i mrowienia w przedramieniu i dłoni.

Często praca siedząca doprowadza do dysbalansu mięśniowego i nieprawidłowej pracy mięśni stabilizujących obręcz barkową, co także może powodować ból ramienia.

Inną, bardzo oczywistą przyczyną bólu ramion są urazy sportowe. Nie tylko zawodowi sportowcy cierpią z powodu kontuzji. Do mojego gabinetu trafiają osoby aktywne, które w wyniku nieszczęśliwego wypadku czy zbyt ambitnego planu treningowego uszkodziły sobie mięśnie czy więzadła stawu brakowego. W takich przypadkach szybka pomoc jest nieoceniona. Istnieje wiele nowoczesnych metod fizjoterapii, które wspomagają leczenie uszkodzonych tkanek, przez co przyspieszają powrót do ulubionych aktywności sportowych.

Inne choroby .

Istnieje wiele jednostek chorobowych, które w pierwszym momencie mogą przypominać swoimi objawami przeciążenia stawów, podrażnia nerwów czy uszkodzenia tkanek miękkich. Poniżej przedstawiam kilka z nich.

Toczeń rumieniowaty układowy,

Nowotwory,

Mielopatia,

Reumatoidalne zapalenie stawów (RZS)

Bolerioza

Bakteryjne zapalenie stawów

Wymienione schorzenia mogą być mylone z przeciążeniami układu ruchu. W momencie, kiedy występuje podejrzenie wystąpienia jakiejkolwiek choroby układowej pacjent kierowany jest do odpowiedniego specjalisty w celu konsultacji. Zbagatelizowanie wczesnych objawów tocznia czy bakteryjnego zapalenia stawów może doprowadzić do zagrożenia życia i zdrowia pacjenta W swojej praktyce staram się być uważna na wszystkie nietypowe objawy pacjentów. Szybka diagnostyka i wdrożenie odpowiednego leczenia może znacząco wpłynąć na przebieg każdej choroby, polepszając jej rokowanie.